SUORAA DEMOKRATIAA, PAREMPAA PALVELUA, HYVINVOIVAA TYÖELÄMÄÄ, YRITYSKUMPPANUUTTA

SUORAA DEMOKRATIAA, PAREMPAA PALVELUA, HYVINVOIVAA TYÖELÄMÄÄ, YRITYSKUMPPANUUTTA


keskiviikko 11. tammikuuta 2012

Kaupunginhallituksen puheenjohtajalle lisää tehtäviä ja palkkiota ?!

Rovaniemen hallinto- ja johtosääntyöryhmä on tehnyt esitykset kaupungin hallinnon uudistamiseksi kaupunginhallitukselle, joka käsittelee muutokset maanantaina. Mikäli hallitus ei palauta asiaa työrymälle, päättää asiasta valtuusto 23.1.2012.

Poliittisetryhmät ovat olleet yksimielisiä siitä, että valtuuston roolia pitää vahvistaa, palauttamalla valtaa takaisin kaupunginhallitukselta ja lautakunnilta, sekä vahvistamalla luottamusmiesten asemaa päätöksenteossa.

Kaupunginvaltuustolle palautetaan valtaa tällä sääntökohdalla:

" Lisäksi kaupunginvaltuuston tehtävänä on hyväksyä kaupunkistrategia, siitä johdetut tarpeelliset strategiat, palvelujen järjestämisen periaatteet toiminnallisina kokonaisuuksina sekä tehtäväalueittaiset toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet ja toiminnan keskeiset muutokset".

Tällä pykälällä valtuusto varmistaa sen, että palvelujen järjestämisen periaatteet hyväksyy valtuusto ja jos niissä halutaan muutoksia ne myös tulevat valtuuston käsittelyyn.

Esimerkkinä voisi mainita vaikkapa lukioverkostosta päättäminen. Nykyisen käytännön mukaan koulutuslautakunta voi laatia verkoston ohjalman ja lakkauttaa Muurolan lukion, mutta sääntömuutoksen jälkeen asia kuuluu valtuustolle. Valtuusto määrittelee ensin periaatteet ja koulutuslautakunta tekee suunnitelmat niiden mukaan.

Palveluiden järjestäminen toteutetaan uudessa ohjessäännössä valtuuston hyväksymän palvelukokonaisuuksien periaatteiden mukaisesti. Nykyisin lautakunnilla on aika väljä toimivalta toteuttaa strategia- ja palvelujen hankintaohjelmiin liittyen palvelujen järjestäminen.

Erikoinen merkitys on sillä tuottaako kunta palvelut itse, vai hankkiiko se ne kilpailutuksen kautta yrityksiltä. Kuten tiedämme tähän liittyy jyrkkä ideologinen varaus ja ristiriita.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan rooli

Hallintosääntötyöryhmässä ollaan ollut yksimielisiä siitä, että hallituksen puheenjohtajan roolia tulisi vahvistaa. Ajemmin puheenjohtajasta ei ole mainittu johtosäännössä mitään, mutta nyt puheenjohtajalle on kirjattu erillinen pykälä, jossa lukee seuraavaa:

" 6.3 Kaupunginhallituksen puheenjohtaja
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja johtaa kaupungin strategioiden edellyttämää asioiden valmistelun, päätöksenteon ja täytäntöönpanon sekä seurannan ja arvioinnin poliittista prosessia. Siinä tarkoituksessa hän pitää yhteyttä valtuustoryhmiin sekä seuraa kaupunginhallituksen, lautakuntien ja johtokuntien toimintaa.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja voi käyttää em. luottamustehtävän hoitamiseen tehtävän edellyttämän ajan".


Kuten näemmen kaupunginhallituksen puheenjohtajalle uuden säännön mukaan tulee lisää paljon valmisteluun osallistuvaa työtä, kun se johtaa kaikkia valtuustoon tulevien asiakirjojen ja ohjelmien valmistelua. Samoin puheenjohtajan tehtävänä on pitää poliittisten ryhmien kanssa yhteisiä palavereita ja kokouksia sekä vastata siitä, että hallinnot saavat selkeät periaatteelliset linjaukset poliittiselta päätöksenteolta.

Muutos nykyiseen on aseman, tehtävien ja ajan suhteen olennainen.

Nykyisen käytännön mukaan kaupunginjohtaja Mauri Gardin on johtanut hallintoa ja pitkälle myös määritellyt tai ainakin muistuttanut valtuuston ja hallinnon linjauksista. Tulevaisuudessa näin ei ennään toimita, vaan linjaukset määrittelee kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja hallintoa johtaa niiden mukaan virkamiesjohto.

Kaupunginhallituksen tehtävän muutoksesta näyttää vallitsevan suurten puolueiden keskuudessa sellainen käsitys,että mikään ei muutu ja hallituksen puheenjohtaja toimii oman harkintansa mukaan osa-aikaisena.

Mikäli hallituksen puheenjohtaja meinaa selviytyä määritellystä tehtävästä - varmaa on, että nykyinen käytetty aika ei riitä, vaan enemmänkin kysymyksessä on tehtävän kokoaikaistaminen. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja selviytyäkseen tehtävistä joutuu pakostakin käyttämään aikaa moninkertaisesti nykyiseen verrattuna.

Vanhojen puolueiden vähättely "kokoaikaistamisesta" jotunee siitä, että hallituksen puheenjohtaja on hyvin usein ollut, joko kunnan tai valtion viranhaltija, käyttäen "omaa työaikaansa" luottamustehtäviin. Olettaisin, että hallituksen tehtäviin ei ole nytkään riittänyt pelkkä 2päivää/viikko, vaan todellisuus on ihan toisen lainen.

Nykyinen hallituksen puheenjohtaja Sakari Trög on kunnan palveluksessa oleva virkamies.

Toinen syy miksi vanhat puoleet haluaa vähätellä käytettävää aikaa on se, että ei haluta julkisesti tunnustaa muutoksen johtavan hallituksen puheenjohtajan kokoaikaistumiseen ja uuden johtajan viran syntyyn. Tätä tukee se, että puheenjohtajan palkkiotakin esitetään nostettavaksi 3000 eurosta 7000 euroon.

Miksi nostaa palkkiota jos työaika, ja tehtävät eivät lisäänny ?

Perussuomalaiset ja Kristillisdemokraatit vastustivat palkkioiden korottamista.

Perussuomalaisten kanta

Perussuomalaisten mielestä kaupunginhallituksen puheenjohtajan roolin ja aseman muuttaminen johtaa siihen, että kaupunginjohtajilta siirtyy tehtäviä hallituksen puheenjohtajalle ja samalla syntyy yksi johtaja lisää.

Koska näin on -olemme esittäneet, että apulaiskaupunginjohtajan virka lakkautetaan ja toinen apulaisjohtajista siirretään kaupunginjohtajaksi.

Järjestelystä seuraa se, että kaupunginjohtaja johtaa hallintoa ja henkilöstöä sekä hallituksen puheenjohtaja johtaa ohjelmatyötä ja luottamusmiesorganisaatiota.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti